joi, martie 12, 2009

Cişmeaua cu două ţevi

Tata m-a învăţat ţintar, de mititel. Pe o foaie cu pătrăţele desenezi ţintarul şi cu 9 boabe de fasole şi similare de porumb eşti aranjat. E un joc simplu, trebuie să pui 3 în linie, adică moară, sau chiar 2x3, morişcă. Doi jucători experimentaţi ajung într-un impas, fiecare cu trei piese şi doar o gaină care rîvneşte la porumb poate termina jocul.

Şi în alte părţi ale ţării se joacă ţintar. Mihai, medic veterinar în Făget (Arad) juca moara cu contabila. Ca să nu-i prindă secretarul de partid, au desenat ţintarul pe spatele portretului tovarăşului Ceauşescu. Cînd terminau, îl agăţau frumuşel în cui.

Dar nu moara este subiectul zilei. Vă ţin în morişcă (oare ce minuni mai născocea Lajoş?!).

Pe la 3 ani, vara, la bunici, m-am hotărît să mă ascund. Am găsit un loc ideal: în şură, în sanie, sub bancheta din spate. După o jumătate de oră i-am auzit cum mă strigau:
- Costel, ..... Costele, ..... parcă şi nişte plînsete, etc.
Strigările s-au mai domolit în volum şi eu am adormit.

Bunica, mama, mătuşile m-au căutat în locurile obişnuite apoi s-au îndreptat către cele periculoase: fîntîna, WC-ul din curte, rîpa. Au luat-o prin sat pînă la cişmeaua cu două ţevi *.

Cînd m-am trezit, după două ore, m-am frecat la ochi şi am apărut zîmbitor în curte. La început m-au strîns în braţe şi m-au pupat apoi m-a luat mama la palme spre satisfacţia mătuşei mele, Doina.

* Un ţăran dibaci a captat apa folosind o ţeavă de 1/2 inch. Cum volumul de apă era mare şi negăsind o ţeavă cu diametrul adecvat, a folosit două ţevi de 1/2 inch la 10cm distanţă. Dacă ar fi apărut un turist din vest ar fi exclamat:
- Uite, ăştia au apă caldă naturală continuu!

Niciun comentariu: