miercuri, noiembrie 17, 2010

Găvan


Găvanul e administrat de comuna Bogdana (Vaslui). Satul e perfect ascuns între două dealuri apropiate şi nu se vede de pe coama dealului estic. Pe perioadele raidurilor tătărăşti camuflajul ăsta era perfect. Acum sînt nevăzuţi de autorităţi. În realitate pentru găvănaşi e mai aproape Bîrladul pe un traseu de-a lungul dealurilor, cu rata de la Morăreni (3km de sat). Bogdana e la 7km de Găvan pe drumul nepietruit 245A. Acest drum e frumos marcat cu galben pe harta google, de fapt nu se mai cunoaşte cînd plouă!

Cînd eram la bunicii din Bogdana nu-l ocoleam pe unchiul Mitriţă din Găvan. Aşa s-a întîmplat şi la prima revenire în ţară (1990). Pe scurtătura de la cişmeaua cu două ţevi m-am întîlnit cu-n cioban, înfipt într-o bîtă.
- Bună ziua
- Bună, da a cui eşti?
Îi explic eu pe îndelete.
- Am fost în clasă cu maică-ta.
Ia te uită, ce chestie, o fi fost drăguţul mamei!
- Oare o fi acasă Mitriţă din Găvan.
- Păi un să fie!
Însă nu l-am găsit acasă. Erau doar găinile, stupii, viţelul şi cîinele. Asta a încercat să mă latre dar mi-a mirosit DNA-ul şi s-a lăsat păgubaş. Am făcut nişte poze cu acareturile, le-am trimis prin poştă din LA.

În 1991, l-am găsit prăşind un ogor la marginea drumulul 245A. I-am strîns mîna muncită, s-a bucurat vizibil. Acasă, a scos un vin producător roz şi-am băut amîndoi din căniţe de tablă ruginite pe ici pe colo. Cît timp mătuşa mea pregătea o gustare l-am întrebat:
- E mai bine acum fără comunişti?
- Da.
- De ce?
- Nu-mi mai bate nimeni la poartă să-mi spună ce să fac.



9 comentarii:

Cora_ spunea...

Adevarurile sunt intotdeuna simple... :)

Costel spunea...

Da, esti surprins de un asemenea raspuns. :)

Cleo spunea...

Super!
Uite de aia imi place mie cartea "Morometii" lui Preda (si ecranizarea este foarte reusita). Si-mi plac ai mei de la tara. Nu m-am nascut acolo, mama mea e de acolo, iar pana nu demult acele locuri nu-mi spuneau nimic. In mod ciudat, odata cu varsta, spun ca acolo este "acasa" desi e un loc in care merg o data in an, n-am crescut acolo, n-am trait acolo. Ma leaga doar cateva vacante, atat. Dar cand ma duc, totul imi place, cum povestesc , cum surprind esenta in doar cateva cuvinte. Apoi, telenovelele de la tara...stau o zi intreaga cu gura pana la urechi de ras. Caracterizeaza cu un singur cuvant o intreaga situatie. Cum spui, surprinzator pentru noi, obisnuiti cu vorba lunga fara continut.

Dan spunea...

O fi adevarat, n-o fi, da' multi, daca nu le mai spune nimeni ce sa faca, nu fac nimic sau fac prostii.
Unii oameni foarte destepti spun chiar ca românii au vocatia biciului. Si daca-o fi asa?

Costel spunea...

@Sophie: o sa caut pozele in week-end. Cine produce telenovelele de la tara, PROTV ?
@Danut: e si asta posibil! Totdeauna biciuiesti calul care trage. :))

mosu spunea...

dupa "principiul gavan" romanii se impart in doua mari categorii: a) cei ce nu pot sa traiasca daca sta cineva in usa sa le spuna ce sa faca si b) cei ce nu pot sa traiasca daca nu sta cineva in usa sa le spuna ce sa faca
din pacate cei din a doua categorie sunt tot mai multi; e adevarat ca au fost si "imblanziti" de doua sisteme mai ceva ca serpii lui dan (primul le-a scos coltii si al doilea le-a cantat la trambita pana au ametit de tot)...

Cleo spunea...

:)
Viata, Costel, viata produce "telenovelele".
Si cum nu curge sange, ProTv-ul nu vine, raman nestiute.

windwhisperer spunea...

hello west coast !
filosofia simpla ne uimeste mereu !
de unde-s eu 1/2 gavan se zice la un vas asemanator wok ului !!
pfff, si asa s-au inrudit asiaticii cu molcoma moldova :)

Costel spunea...

@Moşu: să-i scriu lui Mitriţă despre "principiul Găvan". :))) Cît despre şerpii lui Dan, să ne mai pună poze din culise.

@Sophie: deviza la ştirile ProTV ar fi: urmăm calea sîngelui! :)

@SusurulVîntului: s-au înrudit, să le verificăm ochii. :))