joi, iunie 11, 2009

Praga 5. Numai impresii.

Am purtat cu grijă ghidul turistic de buzunar ca pe un portofel plin. Nu întotdeauna sfaturile lui erau adevărate.

De exemplu: atenţie la rahatul cîinilor pe străzi!
Prima zi: în loc să ne uităm la monumente, priveam către caldarîm. Deoarece municipalitatea montase nişte cutii cu pungi de hîrtie gratuite pentru posesorii de cîini, nici urmă de reziduuri. Nu am zărit cîini vagabonzi, dar cei cu stăpîni erau pretutindeni. Odată am reperat 4, aşteptînd încordaţi în faţa uşii unui magazin alimentar. Iniţial am crezut ca aşteaptă ceva de mîncare. Povestea s-a terminat cu cei 4 stăpîni ieşind de la cumpărături.

Altă dată, un tramvai ne-a transportat în afara hărţii ghidului şi a trebuit să întrebăm localnicii folosind cu succes mîinile.

Cehii au o problemă cu ferestrele. Multe personalităţi s-au aruncat sau ..... au fost azvîrlite pe fereastra. Războiul husit a început cînd nişte consilieri catolici au fost aruncaţi de la ferestrele turnului primăriei. Războiul de 30 de ani a început cu oficialităţile habsburgice aruncate de la ferestrele castelului.

Cu teamă şi precauţie am pozat vederea de la fereastra hotelului nostru....

În seara respectivă m-am întrebat: ce ştiu eu despre cehi?
-- Hochei, după 1968 cehii se străduiau şi de multe ori au reuşit să bată campioana lumii URSS. Iar suporterii strigau NO TO ŢO.
-- Cîntăreţii Karel Gott şi Helena Vondrackova.
-- Maşina Skoda care se pronunţă Şkoda.
-- Emil Zatopek alergătorul de curse lungi care se antrena cu bocanci de plumb.
-- Filmele de la studioul Barrandov:
a) "Balul pompierilor" regizat de Miloş Forman. Am rîs aşa de tare încît s-a mirat şi fiica-mea mai mare. L-a urmărit şi ea, dar nu a rîs prea tare. Pentru hohote trebuia să fi trăit în sistemul comunist. Ea a părăsit Romania cînd avea 2 ani şi 10 luni. Totuşi, cînd a încercat fără succes să-şi redobindească cetăţenia romană, i s-a cerut un cazier judiciar pe perioada respectivă.
b) Apoi filmul "Kolya", unde eroul principal, cîntăreţ la violoncel, ridică în timpul recitalului fusta sopranei cu arcuşul.
c) "Haiducul Janoşik", un fel de Robin Hood ceh.
d) În sfîrşit: "L-am servit pe regele Angliei", pe care vi-l recomand călduros. Autorul lui, Bohumil Hrabal, s-a aruncat tot de la fereastră.
-- N-am mai ajuns la scriitori, compozitori sau oameni politici. Am adormit.

A doua zi la muzeul naţional am aflat: şi ministrul afacerilor externe Jan Masaryk a căzut de la etaj cu 2 săptămîni înainte de preluarea puterii de către comunişti.

Probabil de la obsesia cu ferestrele s-au născut cristalurile de Bohemia. Revin cu amanunte.

PS1. Am uitat: 1989, revoluţia de catifea cînd, nu s-a spart nici un geam!
PS2. Mulţumiri băiatului (Roman) de la recepţia hotelului din Praga.


17 comentarii:

Dan spunea...

Mai era o patinatoare frumoasa, Hanna Maskova (acum vreo... 40 de ani, pe vremea lui Peggy Flemming si a unei nemtoaice, ea era mareu a treia, a murit saraca), Navratilova, niste modele din zilele noastre si mai cautam.
PS Amicul Vichi a ajuns dimineata la mine, Nana l-a hranit, cazat si acuma doarme. A avut o pana de cauciuc asta noapte într-o padure. O sa am un week-end complicat...

Costel spunea...

Sau fotbalistii: Pavel Nedved si portarul lui Chelsea: Petr Cech.

sisiphe spunea...

Arabela (dar aia era o productie ceho-slovaca, nu?)

noi in Praga a trebuit sa ocolim o serie de vome pe caldaram, mi s-au parut cam multe :))

Costel spunea...

Dar pungi gratuite erau? Arabela? s-o intreb pe nevasta-mea.

sisiphe spunea...

nu imi amintesc de pungi, dar de vome da, ca se uscau ca niste flori in bataia soarelui ;)) :P

Arabela era un serial - poveste pentru copii :)

Costel spunea...

Bine. Il mai asteptam pe Danut cu alte descoperiri cehesti.

Dan spunea...

Nu-mi mai aduc aminte de nimic, Vichi ma solicita enorm.

Costel spunea...

Sa va sun acum!

Dan spunea...

Adriana Karembeu (Sklenarikova)!!!!!! Cum sa uit asa ceva!! 1 m 20 de picioare iar restul face reclama la corsete Wonderbras. Voluntara în Crucea Rosie, mai face reclama la saltelele Bultex si în ce-i mai ramâne timp liber este nevasta fotbaliatorului Christian Karembeu.

Anonim spunea...

Hai sa-l amintesc si eu pe Milan Kundera!!!

sofia spunea...

Poze, mai multe poze.
(Asa cum ti-ai luat tu in buzunar harta, o sa-mi iau eu in buzunar micul tau jurnal de calatorie printat cand m-oi duce la Praga. Asa ca fa treaba buna si informeaza lumea nestiutoare despre ce si cum pe colo).:)

Schnappi spunea...

sa ne amintim si de cel mai mare scriitor ceh : Cehov :)

Costel spunea...

@Schnappi: Cehov o fi fost un ceh bulgar!

Costel spunea...

@sofia. Studentii cu legitimatie au 50% reducere la expozitiile de stat. Numai 10% la cele particulare. La Loreto nu te lasa sa pozezi. Expozitia de la minastirea St. Agnes are 50% reducere dupa ora 16:00.

Costel spunea...

@sofia. Am pus noi poze la:
http://supercostel.blogspot.com/2009/06/praga-poze-pentru-sofia.html

Dan spunea...

Câteva explicatii ca sa nu-mi iasa vorbe:
1. De Maskova îmi aduc aminte pentru ca-mi aduc aminte cu placere de perioada aceea, nu de altceva;
2. De Navratilova la fel pentru ca-mi place tenisul si am jucat ceva la viata mea, nu de altceva (ar fi si culmea în cazul ei);
3. De D-na Karembeu, pentru ca-mi place fotbalul, o vad mereu la TV în reclame cu Crucea Rosie si, amanunt nesemnificativ, eu dorm pe o saltea Bultex (cea pe care ati dormit si voi, Maître), nu de altceva.

Dan spunea...

Ce mare te-ai mai facut Schnappi!!!