joi, februarie 19, 2009

Ceauşescu

În drum spre serviciu am ascultat concertul pentru pian nr 2, de Rachmaninoff. Atît scărmăna interpretul clapele pianului încît am crezut că le va culege de pe jos la sfîrşit. M-am hotărît să abordez azi subiecte mai serioase.

Într-o seară a anului 1978 ne trezim la uşa apartamentului nostru din Berceni cu Didel. În fiecare mînă purta un bidon de plastic, circa 10kg fiecare.
- Bine te-am găsit Costele! Uite un bidon de vin bun din zona Huşi. Pot să dorm două nopţi la tine?
- Sigur că da. Ţi-e foame?
- Da.

Pregăteşte Roşcata ceva de mîncare şi gustăm din vinişorul primit cadou. Îl întreb:
- Pentru cine este al doilea bidon?
- Pentru Ceauşescu.
Am crezut că-mi cade paharul din mînă. Cunoşteam istoria familiei cu tatăl internat la Socola! Didel începe să rîdă şi menţionează:
- Nu ăla ... fratele lui, Ion Ceauşescu *, ministru-adjunct al Agriculturii.

Didel era inginer viticol în comuna A şi vroia să obţină un transfer în comuna B, pe lîngă Huşi.
- Crezi că reuşeşti să-l găseşti?
- Mă descurc eu.

A doua zi spre înserat apare Didel vesel şi fără bidon.
- Ai reuşit?
- Da.
M-am dus pe Primăverii şi imediat m-au acostat doi miliţieni. M-au luat la ei în gheretă şi interogat! M-am descurcat, au gustat chiar din vinişor. Mi-au recomandat să stau în gheretă să nu mă aresteze Securitatea!
- Ai stat mult?
- Cîteva ore. Am jucat table cu unul din ei. Mai tîrziu m-au băgat în holul casei unde locuia Ceauşescu.
- Şi ...
- Cînd a ieşit soţia lui, i-am dat bidonul şi explicat situaţia mea.

La următoarea vizită în Iaşi, am întrebat-o pe mama:
- Ce mai ştii de Didel?
- A reuşit să se transfere. Are pile mari la ministerul agriculturii!

* Ion Ceauşescu a fost coleg de cabinet cu Angelo Niculescu, socrul fostului premier Adrian Năstase.

Niciun comentariu: