luni, iunie 08, 2009

Praga 2. Impresii de călătorie.

Cehii au fost conduşi pe parcursul vremurilor de sfîntul imperiu Roman (epoca lor de glorie); de imperiul austriac; de Germania nazistă şi de Rusia comunistă. Au răspuns mai mult cu vorbe şi drept urmare Praga este unul din cele mai neschimbate oraşe europene. Actualmente sînt asaltaţi de invazia turiştilor (aproximativ 10 milioane pe an).

Un lucru apare în evidenţă: peste tot oamenii citesc. De la primul preşedinte ceh Masaryk şi pînă la Vaclav Havel, scriitorii sînt consideraţi drept cetăţeni importanţi. (Ignoram zvonurile: Havel conduce motoreta pe sălile palatului prezidenţial ...)

Călătorul obişnuit cu mersul poate trece la catastif Praga în două zile. O zi pentru oraşul vechi (Stare Mesto)
şi piaţa Wenceslas, şi alta pentru Hradcany unde tronează la înălţime palatul regal şi catedrala sfîntul Vitus. În piaţa Wenceslas se găseşte memorialul victimelor comunismului.

Cum în fiecare zi pe internet eram anunţaţi: mîine plouă (n-au nimerit-o), am tot bătut Praga pe jos de am făcut o băşicuţă la piciorul stîng. Aşa mi-am cumpărat eu o pereche de sandale, reuşind cu greu să menţin ritmul de mers impus de fiica mea.

Ne-am cumpărat un abonament de 5 zile pe toate transporturile (500 de coroane/persoană) şi primele 2 zile am tot luat metroul pînă ne-am aventurat numai cu tramvaiele. Se poate face şi blatul la metrou, nu te controlează la intrare. Însă pe parcurs trebuie să pari localnic. Deci fără aparat foto la vedere şi fără să laşi senzaţia de nesiguranţă specifică turiştilor (se tot opresc consultînd harta, etc).

Aşa ne-a oprit pe noi unul în uniformă bleumarin, cînd nu ştiam dacă mergem în direcţia dorită şi probabil ne-a spus:
- Biletele la control.
Cum limba cehă este în majoritate consoane, nu am priceput imediat. Tipul tot îmi arăta o siglă în mîna dreaptă şi eu am crezut că vrea să mi-o vîndă! Cînd lucrurile s-au lămurit, nu mai prezentam nici o importanţă pentru el deşi eu vroiam să-l mai chestionez.

8 comentarii:

Zdrîngu spunea...

E adevarat ca la inghetata se spune "zmrzlyna"? :)

Costel spunea...

Da. Am remarcat si noi acest cuvint
ciudat.

Mihaela spunea...

Ai citit ? http://www.dailymotion.com/video/x2jmj_le-clezio-portrait_school

Costel spunea...

Numai jumatate.

Mihaela spunea...

Jumatatea optimista - a paharului ?

Costel spunea...

Corect.

sisiphe spunea...

praga e misto, am fost si noi 3 zile asta vara si n-am reusit sa vizitam tot; domul de la Hradcany nu l-am vazut decat pe dinafara, unde era o coada imensa de turisti. am lasat-o balta, data viitoare am hotarat sa mergem in februarie sau in noiembrie cand ploua, ne-a speriat afluenta turistica :O

Costel spunea...

Si noi am stat prima data 1/2 ora la coada la dom. A doua oara intr-o dupa amiaza se intra direct. Vitraliile sint interesante ...