miercuri, septembrie 08, 2010

Tensiunea sau curentul


Cine-i vinovat la o electrocutare: tensiunea sau curentul? Curentul, este răspunsul corect, l-am găsit bine documentat şi pe internet la legea lui Ohm (I = V/R). Simplificat, cu cît rezistenţă electrică a corpului este mai mare cu atît mai norocos e electrocutatul. Dacă lucrăm cu două mîini şi fără mănuşi de protecţie la o instalaţie elecrică, sub tensiune, cîţiva miliamperi sînt suficienţi să provoace fibrilaţia inimii!

Tot pe situl respectiv mai aflam: curentul alternativ este mai periculos decît cel continuu şi drumul curentului în cazul electrocutării. Evitaţi cazurile omuleţului cu părul vîlvoi! :)

Cînd eram în Bucureşti, mai cîştigam un ban reparînd televizoare. Din motive economice, televizoarele romaneşti n-aveau transformator. Masa circuitelor era legată direct la nulul reţelei. De multe ori nulul respectiv era inversat cu faza reţelei de 220V alternativ. Aşa mă curentam eu cîteodată. Niciodată n-am ajuns la faza cu fibrilaţia dar deveneam agresiv. Nu mă luam la bătaie cu clientul dar mai încărcam nota de plată!

Odată am desfăcut capacul de carton presat al unui televizor şi pe şasiu scria cu creion chimic: rău platnic. Am montat meticulos capacul înapoi:
- Regret, nu se poate depana.


8 comentarii:

Scaietina spunea...

După o introducere aşa pompos-ştiinţifică, nu mă aşteptam în ruptul capului la finalul care mi-a procurat lacrimi în colţul ochilor :))))

Costel spunea...

Mă bucur pentru lacrimile din colţul ochilor. :)))))

Credeam k sînt primul la partea ştiinţifică dar cei de la situl amintit m-au devansat. Totuşi n-au scris despre tradiţiile populare. Bogdănaşii spuneau: trăsnitul trebuie dezbrăcat şi îngropat în nisip umed. Deci ştrămoşii erau informaţi de necesitatea scurgerii electronilor! :)

Pe de altă parte aplicau acelaşi tratament şi celor care se lăcomeau la mierea de albine!

Scaietina spunea...

Ma razbun c-o leapsa:). Ce zici, te prinzi?

Costel spunea...

Da.

Anonim spunea...

Unchiu'miu care n-a fost niciodata f. tehnic, dar foarte curajos, s-a apucat la un moment dat sa taie un cablu electric de la nu's ce aparat...
Il pune pe var'miu(care-si incepea uncenicia intr-ale tehnicii) sa tine de cablu si el taie. Uitase insa un amanunt, sa debranseze cablul de la curent. Au fost norocosi. Cutitul, nu! Cutitul a incetat din viata, cu lama topita. Var'miu, alb ca varul isi priveste "maestrul". Acesta isi revine, isi drege glusul si-i spune serios: "Am vrut sa-ti arat efectele curentului electric". :)
Eu n-am semanat cu unchiul, eu imi reparam uscatorul de par singura in adolescenta si desfaceam toate fiarele de calcat din casa. Pe-astea nu am reusit sa le repar. :))

Costel spunea...

Interesant! Si tata a taiat cablul electric a doamnei Hirtopeanu, o sa urmeze intr-un blog viitor. :)

Mihai spunea...

Cineva întrăgeşte foarte mult acest link, dar uită pare-se că de fiecare data adresa site-ului.

Oricum, e un cititor vajnic şi îi doresc succes! :)

Mihai,
circuiteelectrice.ro

Costel spunea...

@Mihai. Bun venit la dulceturi...
Felicitari pentru: www.circuiteelectrice.ro