marți, noiembrie 18, 2008

Digestivele


Ma dau in vint dupa ele. Digestivele sint bauturi din plante (dupa mese copioase), situate intr-o zona gri: intre medicamente si bauturi alcoolice. Cu alte cuvinte: cei care nu consuma bauturi spirtoase isi pot satisface dorinte ascunse; iar bautorii consacrati pot sa mai bea un paharel in plus, din momentul cind nevestele sau prietenele ordona: gata mergem acasa. Acestora din urma nu trebuie sa le dati toata sticla! Desi se plang de amaraciunea bauturii, sint capabili s-o termine.

In Romania, am putea clasifica digestive, visinata si afinata, desi ele sint folosite mai mult ca aperitive. Daca ne indreptam catre vestul Eoropei, Ungaria este reprezentanta de o sticla sferica: Unicum, cehii au sticla plata Becherovka, italienii abunda: Fernet Branca, Montenegro Liqueur, Nocino *, Limoncello **; nemtii nu sint mai prejos cu Underberg, Killepitsch, Jagermeister, francezii au Pernod si Pastis iar Suedia: Swedish Bitter.

Istoria digestivelor este similara: un strastrabunic balonat a descoperit dupa experiente indelungate pe plante si buruieni formula. A tinut-o secreta. Pe patul de moarte, cu o ultima sfortare a transmis-o nepotului. Nepotul au construit o fabrica cu cazane inox sau a vandut reteta altor producatori de digestive.

Prima data cind am descoperit sectia digestiva intr-un magazin din Bologna, am studiat-o mai indelung decit studiaza Roscata (nevasta mea) raionul de parfumuri.

Cel mai tare imi plac sticlutele 20ml Underberg. Mi-am facut rezerve. La sfirsitul petrecerilor scot una ostentativ spre mirarea musafirilor.

Cind petrecerile au loc la mine acasa, aparitia sticlei de Jagermeister(0.750L) pe masa, semnalizeaza sfarsitul bairamului.

* Nocino este un lichior italian de nuci. Am primit o sticla din Italia, cadou, cu 3 ani in urma. Inca este plina: amar e putin spus.
** Limoncello se prepara invers decit visinata. La visinata se pun visinele la fermentat cu zahar, dupa care se toarna alcool rafinat. La Limoncello se pun cojile de lamaie in alcool la macerat, dupa care se adauga o solutie zaharoasa.

Fiindca veni vorba de alcool rafinat: este interzis in California, trebuie sa-l cumparam in Arizona.

Niciun comentariu: