joi, octombrie 14, 2010

Harababură la prefectură


Arhitectura chibritelor, caracterizează majoritatea caselor din Los Angeles. O caroserie lemnoasă, pe două feluri de fundaţii: ridicate sau betonate, cu-n acoperiş de "single".

Cumpărarea unei case şi a terenului aferent nu înseamnă şi dreptul extragerii zăcămintelor deasupra cărora locuieşti. Oraşul nostru stă pe o pungă de petrol; cu cîteva alambicuri, o sondiţă şi căutări pe google aş reuşi să-mi asigur necesarul de benzină! În realitate nici primăria noastră nu reuşeşte, deşi încearcă din răsputeri.

În septembrie a fiecărui an se organizează o piaţă în centrul oraşului cu: produse agricole, gustări, obiecte artizanale, etc. Anul ăsta participau şi un grup de cetăţeni supăraţi, cu pancarde mari: salvaţi Whittier-ul. Să fie ceva religios? Nici pe de parte.

Deşi are primar, consilii şi primărie oraşul nostru e subordonat judeţului, Los Angeles. În 1994, cînd preţul petrolului era mic, Chevron a vîndut oraşului 518 ha de deal cu drept de extragere. Oraşul a folosit o părticică din banii rezultaţi din propunerea A, votată de alegătorii judeţului; şi anume $17 milioane. Propunerea A, colectează anual cam $19 de la proprietarii caselor din judeţ în scopul extinderii, renovării şi menţinerii parcurilor şi a terenurilor libere. Partea mea în 16 ani fiind $300 iar locuitorii Whittier-ul: 82000 (aproximativ 20000 de case). Rezultă: oraşul a plătit deja la fondul propoziţiei A: $6 milioane.

Acum, deoarece preţul petrolului este de 10 ori faţă de cel din 1994, şi metodele de exploatare mai puţin destructive şi zgomotoase, oraşul a închiriat terenul unei alte companii petroliere Matrix Oil Co. din Santa Barbara, sperînd să obţină minim $7 milioane, anual. Are însă trei oponenţi redutabili: apărătorii mediului, locuitorii din vecinătatea terenurilor de extragere şi conducerea judeţului LA. Primii nu sînt de acord cu sondele, vecinii terenului petrolifer nu vor sonde şi cisterne lîngă casele lor scumpe iar primaria LA vrea tot profitul rezultat.

Whittier-ul deţine actele cu dreptul de extragere a zăcămintelor şi a angajat avocata care a conceput propunerea A. Doamna avocată Feldman fiind plătită cu $15 mii pe lună, susţine: forarea modernă menţine intact conţinutul propunerii A.

Aşteptăm rezultatul acestor confruntări. Dacă oraşul Whittier cîştigă vor mai dispare unele gropi stradale şi se vor înmulţi locurile de muncă pentru nepoţi la primărie! Vor înfiinţa programe de ajutorare a cetăţenilor. Într-o povestire viitoare, o să scriu despre cum am beneficiat acum vreo 15 ani, de un astfel de program.


10 comentarii:

Anonim spunea...

Inteleg ca tu esti pentru expluatare. Inteleg de asemenea ca vecinii terenurilor in chestiune se opun si nu ma mir... eu daca as locui in apropiere as incerca sa impiedic expluatarea sau as vinde cat mai repede. Sincer, nu mi-ar placea sa am in gradina o sonda, as prefera o eoliana.
Ce inseamna forare moderna? Poate aceasta forare sa excluda 100% deversarea a orice reziduu petrolier in apa,aer, etc??? Ca daca nu...
Acuma zic si eu, sigur ca varianta strazi reparate, ajutoare pentru locuitori, etc nu e de neglijat... dar numai sa nu fie pretul prea mare... parerea mea...
Semneaza - Canuta om sucit :)

PS, Voiam sa te intreb de mult, la voi se mai dau subventii pentru montarea de panouri solare, etc??

Costel spunea...

Matrix spune k poate fora, fara daune ecologice. Cum, n-am intrat prea mult in detalii... Da, se dau reduceri la taxe pt panouri solare, insa investitia initiala e mare.

Cora_ spunea...

Cre'ca se scrie exploata, nu "expluata"... vai de condeiu' meu...

Eu una, asa cum ti-am zis, nu am incredere in petrolisti... asa ca si daca ar avea dreptate, nu i-as crede. Pe de alta parte insa, fac pariu ca si aia din golful Mexic tot metode moderne foloseau...

Am inteles ca panourile solare ar fi mult mai ieftine acum ca in anii trecuti, noi luam in considerare montarea catorva pentru piscina.

Costel spunea...

Si partea de receptie a energiei electrice trebuie schimbata. Adica cind merg panourile solare si produc energia extra merge in grid. Cind nu merg, atunci locuinta primeste energie din grid.

Cora_ spunea...

Sincer, eu nu prea ma pricep la asta, cred doar ca in cazul nostru, pentru incalzirea apei din pisina, nu avem nevoie sa le montam la instalatia electica a casei... dar nu sunt sigura...
La asta se pricepe jumatatea-mi(aia inteligenta) care e in timpul liber electronist/electrician, dulgher, instalator si inca multe altele. Eu de obicei sunt salahorul, ala care da surubelnita, cheia si cara sculele...
Imi dau insa cu parerea in chestiile mecanice. :)

Dan spunea...

Dna avocat Feldman este predestinata sa câstige bani multi si procese si mai multe. Deci este o relatie care trebuie cultivata.
Pe scurt, tu ai sau nu ai petrol sub casa?

Costel spunea...

Am. Deci trebuie s-o angajez pe doamna Feldman sau astept pina termna Yvonne facultatea. :))

Dan spunea...

Pai Yvonne o sa fie criminalista. Vrei sa omori pe cineva?

literelibere spunea...

"harababura" este o chestiune internationala. :)

Costel spunea...

@Danut: a lasat criminalistica si invata legile...
@Cifrelelibere: toate chestiile internationale sint zdruncinate. :)