vineri, aprilie 15, 2011

Leuşteanul diasporos (I)

Zilnic eşti bombardat cu o multitudine de emailuri. Unele îţi oferă ceva, altele caută să-ţi schimbe baza de date după care funcţionezi bine merci. Săptămîna trecută am primit unul de la colegul nostru Bogdan, despre leuştean. Am aflat cum planta asta pe care o punem în borş este de fapt un leac. Aşa ca Sovata unde mergi să-l cunoşti pe tata! Ori ciocolata Bucureşti ... Căutînd printre cărţile noastre de bucate am descoperit: A pocket guide to HERBS, iar la leuştean (lovage).

"Native to the Mediterranean, lovage grows wild in mountain pastures and by streams. In medieval times it has a long tradition of being used in a aphrodisiacs (mentioned by the Roman epicure Apicius). Its aromatic seeds were chewed to aid digestion."

După prima vizită în ţară (1991), m-am întors cu seminţe nemestecate din care mi-a răsărit un leuştean viguros. Cînd Cocoa (rhodesian ridgeback) a trecut de un an, supărată că o lăsăm singură acasă mi-a scos tufa de leuştean cu rădăcini cu tot. By the way, Cocoa era o căţea foarte deşteaptă. Prin comparatie, Bella e repetentă!

Toate încercările ulterioare de-a creşte alt leuştean au eşuat. Pînă anul trecut cînd am găsit răsaduri la un magazin de plante. La instrucţiuni:
- Exposure: sun or part shade.
- Height: 1-2m tall
- Spacing: 46-61cm apart
- Water: 2-3 times per week until established.

În primul an, cele 4 răsaduri abia au atins 15cm. Iar anul ăsta au reapărut toate.

12 comentarii:

Mihaela spunea...

Altă ţară, alte obiceiuri! Vezi Franţa:http://danvaideanu.blogspot.com/2011/04/jurnalul-leusteanului.html

Costel spunea...

Dan e norocas la leustean :))

sophie spunea...

Bun. Si anul asta cum e? Mai viguros? Mai inalt?

Al meu e in calup, in congelator :D

Costel spunea...

in calup :)) Pai, o sa pun niste poze.

scaietina spunea...

Eram sigur ca vei fi printre concurenti.
Te asteptam cu concurentul la linia de start:))

Dan spunea...

Te-ai înscris la Ina? Eu s-ar putea sa ma retrag din concurs cu copacul ala!

radiowhisper.com spunea...

Buna Seara!
Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper - un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi luăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la asculta_whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

www.radiowhisper.com
Multumesc,
Cu stimă Vlad!

Costel spunea...

@scaietina: am 4 concurenti
@dan: concursul e pentru amatori :)
@vlad: ura ... fara manele.

windwhisperer spunea...

in sabii sa ne taiem or in lovage sa ne mirosim :):)
alta locatie, alta poveste . Semintele aduse din Ro... n-au avut succes :(
Cand am gasit si adus rasad din Ohio... s-a prins si s-a facut tufa , pana anul trecut cand, gradinari amatori, l-au pus la rubrica *buruiana* si mi l-au smuls :(
acum s-au itit cateva fire plapande pe care le-am ingradit si au un biletel pentru *no habla engleze* pe limba lor , sa-mi lase * buruiana* in pace :)

Dan spunea...

La Multi Ani fetelor tale Maître! Eu zic ca si Roscata e din familia liliacului, nu?

scaietina spunea...

Aha, vino şi ne zdrobeşte:))

Costel spunea...

@windwhisperer: am mare incredere in rasadul american.
@Dan: le-am retransmis urarile.
@scaietina: Eu sau Dan? :)))